HollandSwimming Nieuws

Stop
Play
Geschreven door rob bartol    dinsdag, 30 mei 2006 14:41    PDF Afdrukken E-mail
Klaas Erik Zwering interview

Rob Bartol  Webmaster Rob Bartol interviewde Klaas Erik Zwering

( Overname alleen met bronvermelding en link)

De eerste vraag wordt kort en bondig beantwoord. Zwem je nog? Het antwoord: “Nee”. Aan het woord Klaas Erik Zwering geboren in Eindhoven op 19 mei 1981. Tweede vraag: “ woon je nog in Eindhoven”?. Ook hier luidt het antwoord ontkennend. Klaas Erik Zwering; zijn laatste en belangrijkste wapenfeit was een zilveren medaille als lid van de estafetteploeg op de 4 x 100 meter vrije slag tijdens Athene 2004. Zijn collega’s in die zilveren race waren; Johan Kenkhuis, Mitja Zastrow en Pieter van den Hoogenband. Na Athene nam hij afscheid van het topzwemmen en verdween uit het zicht. Hollandswimming.com schakelde een opsporingsteam in en achterhaalde Klaas Erik Zwering op een rugbyveld in Arnhem.

De voormalige zwemmer doet aan rugby, bij de Arnhemse vereniging The Pigs: “ da’s wel grappig” zegt Zwering,over de naam van de club: “vroeger hadden ze een veld dat bij droog en nat weer, altijd één grote modderpoel was. War voor weer het ook was iedereen zag er na afloop uit als een varken, vandaar de naam The Pigs”. Na het Olympisch succes ging Zwering aan de slag bij het hypothekencentrum van Generali. Voluit luidt zijn titel: Accountmanager Hypotheken. Voor zijn werk verhuisde hij ook vanuit Brabant naar Gelderland: “ dat ging niet van harte, want ik mis Brabant nog altijd. Afhankelijk wat de toekomst brengt zal ik ook weer terug verhuizen naar Brabant. Het hoeft niet persé Eindhoven te zijn, Den Bosch of omgeving lijkt me ook leuk”. Vrij snel na zijn verhuizing naar Arnhem snakte het lichaam van de topzwemmer naar beweging, uiteindelijk zocht hij toch weer het water op:” Ik had een tijdje niets gedaan en besloot uiteindelijk toch maar weer in het water te springen. Maar het voelde niet lekker, de setting was totaal anders. Kortom het voelde niet goed”. Om in zijn nieuwe omgeving wat meer mensen te leren kennen, besloot Zwering zich aan te melden bij een rugbyclub:” ik heb altijd wel belangstelling voor rugby gehad, vandaar!” Het werden de Arnhemse The Pigs: “ de eerste training was ik totaal kapot” vertelt Klaas Erik.The Pigs kwamen uit in de 3e klasse, afgelopen week werden ze met Olympisch Kampioen Zwering kampioen van die derde klasse en promoveerden ze naar de tweede klasse.

De voormalige zwemmer kwam niet ongeschonden uit de strijd: “ ik loop nu rond met een soort blauwoog, omdat er een adertje is gescheurd in de buurt van mijn oog”. Klaas Erik Zwering had zijn nieuwe sportomgeving niets verteld over zijn achtergrond, maar het was slechts een kwestie van tijd voor het nieuws was doorgedruppeld, dat ze aan het rugbyen waren met een voormalige topzwemmer: “Op een gegeven moment kwamen ze er wel achter. Ze vonden het leuk maar ook heel bizar’. Na een wat stroef begin merkt Zwering nu wel degelijk dat hij jaren aan topsport heeft gedaan: “ Ik heb weer een goede inhoud, ben vrij snel en dat kan binnen ons team goed gebruikt worden” Per week traint hij twee keer, in het weekend wordt dan vaak ook nog een wedstrijd gespeeld. Eenmaal per week bezoekt Klaas Erik een sportschool om te keer te gaan op de apparatuur.   

Het stond mooi op zijn CV, winnaar zilveren medaille 4 x 100 mtr vrije slag Olympische Spelen 2004 Athene. Zakelijk heeft het Zwering geen windeieren gelegd: “ je moet je zelf altijd en keer op keer bewijzen, maar dat het heeft geholpen bij het vinden van een baan, dat staat voor mij vast” De medaille van Athene hangt als trofee aan de muur in zijn kantoor in Arnhem: “de meeste collega’s hebben certificaten en diploma’s aan de muur hangen. Ik dacht ik moet ook wat, vandaar dat de medaille van Athene aan de muur hangt.

Contact met het wereldje – het zwemwereldje – heeft hij nog wel: “Met Pieter heb ik nog wel contact. Ik heb nog het meeste contact met die mensen met wie ik jarenlang zeer intensief heb getraind en samengewerkt, voor het overige is het vrij summier” Strak in het pak probeert hij anno 2006 dagelijks de hypotheekproducten van Generali aan de man/ vrouw te brengen bij tussenpersonen die het op hun beurt weer moeten slijten aan potentiële klanten. “Wie kan zeggen dat hij twee carrières heeft in één leven” zegt Klaas Erik Zwering. Tja wie kan dat nou zeggen?    

Laatst aangepast ( zondag, 15 november 2009 20:08 )

Your are currently browsing this site with Internet Explorer 6 (IE6).

Your current web browser must be updated to version 7 of Internet Explorer (IE7) to take advantage of all of template's capabilities.

Why should I upgrade to Internet Explorer 7? Microsoft has redesigned Internet Explorer from the ground up, with better security, new capabilities, and a whole new interface. Many changes resulted from the feedback of millions of users who tested prerelease versions of the new browser. The most compelling reason to upgrade is the improved security. The Internet of today is not the Internet of five years ago. There are dangers that simply didn't exist back in 2001, when Internet Explorer 6 was released to the world. Internet Explorer 7 makes surfing the web fundamentally safer by offering greater protection against viruses, spyware, and other online risks.

Get free downloads for Internet Explorer 7, including recommended updates as they become available. To download Internet Explorer 7 in the language of your choice, please visit the Internet Explorer 7 worldwide page.