HollandSwimming Nieuws

Stop
Play
Geschreven door Administrator    dinsdag, 20 juni 2006 12:45    PDF Afdrukken E-mail
Zwemlog Ralf Mertens

Hollandswimming heeft opnieuw een zwemloggende zwemmer gestrikt . Ralf Mertens publiceert een week lang over zaken die hem bezig houden. Ralf Mertens en de webmaster van Hollandswimming kennen elkaar al heen lang. Jarenlang kwamen we elkaar tegen in het zwembad en kleedkamers van  'de Wisselslag' in Breda . Elke ochtend trainde daar een groepje met ondermeer Gijs Damen en  Ralf Mertens.  Jaar in jaar uit ging dat zo; tot het moment dat je elkaar uit het oog verliest . Voor mijn werk ( Omroep Brabant ) werd ik naar standplaats Eindhoven gedeporteerd. In 2000 kwam ik als journalist/verslaggever van Omroep Brabant Ralf Mertens tegen op een feestje ter gelegenheid van het succes van  Pieter van den Hoogenband  in Sydney.  "Wat doe jij hier nou" was de wederzijdse vraag . Omdat  ik  vanaf 2000 in Eindhoven ben gaan werken ben ik ook in de Tongelreep gaan zwemmen. Als vanouds lag een paar banen verderop Ralf Mertens in het water voor PSV, later kwam Gijs Damen daar ook nog bij.  Het kan dus raar lopen in het leven. 

Zaterdag 24 juni 

Een koude week in December

Koud, heel erg koud. Ik herinner het me nog als de dag van gisteren. Koud en winderig. Een stevige zeewind. Daar het hotel pal aan zee stond, werd ik er elke dag fijn mee geconfronteerd. Op een regenachtige woensdagavond arriveerde ik in Trieste. Het decor van de EK Korte baan. Op uitnodiging van de KNZB mocht ik mee om te filmen. Natuurlijk sloeg ik deze uitnodiging niet af. Na snel ff vrij geregeld te hebben op het werk was alles in werking gesteld om naar Trieste te gaan. De dag van vetrek naderde snel.

Natuurlijk had ik een aantal jaar geleden mijn eerste EK toch heel anders voorgesteld. Niet naast het bad met een videocamera in mijn hand maar in het bad. Acterend op het hoogste niviau. Dat was mijn doel. Helaas heb ik het vanaf die zijde nooit mee mogen maken. Maar ik kan vertellen, van die andere zijde, is het ook heel mooi. Op tv is de sfeer toch heel anders. Je voelt de spanning in het zwembad, bij de zwemmers, bij de coaches, bij iedereen die meeleeft met de zwemmers (echt van de kippevel momenten).

Ik kan je vertellen dat ik een geweldige tijd heb gehad. er werd onwijs hard gezwommen (het ene na het andere wereldrecord sneuvelde, ook door de nederlanders), de sfeer was top, zeker ook in de groep. Mijn allereerste EK, top. Iets anders kan ik niet over zeggen.

Wat ik wel gemerkt heb is dat je het als zwemmer lang nog niet zo slecht hebt tijdens de wedstrijden. Je komt binnen wanneer je moet zwemmen en gaat weg als je klaar bent. De dagen van de coaches duren toch aanzienlijk langer. Vanaf s'ochtends 8  tot s'avonds 8 ben, en moet, je present zijn. Wie dacht dat het leven van een coach over rozen gaat, heeft het toch verkeerd. Ook zij leveren een topprestatie. Alleen dan op een heel ander gebied dan de zwemmer. Want vanaf het moment dat die te water gaat, is het maar afwachten wat er gaat gebeuren. De grote spanning die optreed tijdens zo'n evenement, is gigantisch. Ook als coach zijnde is dit het moment waarop het moet gebeuren. Net als voor de zwemmer. Coach en zwemmer zijn vaak samen, maar op het moment supreme toch helemaal alleen. Voor beide geld de spanning, en, wanneer er weer een topprestatie op de klokken verschijnt, de ontlading, de vreugde en blijdschap. Daar is waar je het allemaal voor doet, topsport. Het blijft genieten!

Ralf ergert zich....Groen   Vrijdag 23 juni

Al jaren stoor ik me aan enkele programma's op tv. En ik denk, dat ik vast niet de enige ben. Waar ik me al jaren aan stoor is aan Lingo. En dan niet zozeer aan Nance! Die ziet er voor iemand van 40+ nog goed uit (Robert Schumacher bedankt!). Waar ik me wel aan stoor zijn de 10 letterwoorden. Ongeloofelijk waar ze die vandaan halen. Een neerlandicus mag elk woord uit gaan leggen!?! Dat ze het woord raden is meer geluk dan wijsheid volgens mij. Als iemand mij weet te vertellen wat 'raamnegers' zijn, dan mag hij zich melden!

Maar waar ik me nog het meest aan stoor is de mensen op de tribune. Je ziet ze niet maar je hoort ze wel. Als er nu iets intelligents van de tribune zou komen! Maar veel verder als rood en groen en ahhhh komen ze niet. Als er iemand is die denkt dat wanneer je groen gaat roepen er ineens 3 groene ballen uit de bak komen, in plaats van de honderden blauwe en die paar rode ballen, dan spoor je niet. Ach, het valt me wel op dat die rode ballen er veel vaker uit komen dan die groene. Misschien doorgestoken kaart???? De ene helft van de tribune moet zich wel schamen voor de andere helft (als de tribune al geen voice-over is). Dat roepen slaat nou daadwerkelijk nergens op. Dat is hetzelfde als je bij de Staatsloterij in het publiek zit en je je eigen lotnummer gaat roepen als. Dan maak je zeker meer kans als wanneer je thuis op de bank zit. 

Toch verbazingwekkend dat dit programma al jaren loopt!?  

Filmpje donderdag 22 juni

Bij elke grote wedstrijd in Nederland is het een opkomend fenomeen. Een hele rits camare's langs de badrand, laptops erbij, draadloze netwerken. Je kan het zo gek niet bedenken.

Ik herinner het me nog goed. Zo'n 2 jaar geleden, toen stond ik daar nog in mijn eentje te filmen. Ach, het is nu wel een stuk gezelliger. Niet dat ik klaag dat het saai was toen ik daar alleen stond. Er kwamen genoeg nieuwsgierige mensen kijken wat ik aan het doen was.

Op beelden is natuurlijk voor de zwemmer (en voor de coach ook natuurlijk) zoveel informatie te halen. Want iedereen weet, dat als je langs de badrand staat te klokken, er een hoop aan je voorbij gaat. Wat me wel is opgevallen hoeveel er gebruik van gemaakt wordt door de zwemmers (niets in verplicht natuurlijk) om even terug te kijken wat er niet goed ging. Wanneer je met je eigen ogen ziet wat er fout gaat, is natuurlijk een betere leerschool dan wanneer je coach alles uit moet proberen te leggen.

Een goede ontwikkeling. Zo zie ik het. Om te zorgen dat het Nederlandse zwemmen zich blijft ontwikkelen als het zich de laatste jaren gedaan heeft. Mede ook de ontwikkelingen met de 2 zwemcentra in Nederland is naar mijn mening een vooruitgang. Je kan beter alle krachten bundelen dan op 10 plaatsen een beetje kennis hebben. Natuurlijk blijft het zo dat we toch afhankelijk zijn van alle zwemverenigingen voor de aanwas van onze toekomstige toppers. Maar wanneer je op echt topniveau wil presteren, moet alles goed geregeld zijn.

Ik weet nog wel van vroeger, toen we om elk extra uurtje moesten gaan zeuren bij het zwembad of het wel kon en mocht. Elk jaar opnieuw was het de vraag hoeveel uur er getraind kon worden. Hopelijk, is dit nu verleden tijd. Een beschikken onze toppers over de topfaciliteiten die ze verdienen! 

Topsportmentaliteit, woensdag 21 juni 2006

Vandaag, Argentinie - Nederland. Geen betere opening om te beginnen over topsportmentaliteit. Want met het B-elftal van Oranje, met 5 invallers in de basis dat tegen Argentinie aantreed, plaats ik een vraagteken bij de vraag 'is dit nu topsportmetaliteit'?

Wanneer ik de dikke van Dale opensla kom ik tot de volgende omschrijvingen, topsporter : sport op het hoogste niveau, mentaliteit : manier van denken en voelen. Wanneer ik dit combineer, kom ik de omschrijving van topsportmentaliteit, de manier van denken en voelen bij sport op het hoogste niveau. Nu lijkt mij dat dat wil zeggen dat je wil winnen. Al zijn het maar de voorrondes, de instelling van een topsporter is toch dat hij alles wil winnen?

Bij teamsporten is de topsportmentaliteit natuurlijk heel anders dan bij een individuele sporter. Wanneer een teamspeler zijn dag niet heeft, heb je op de bank nog 8 anderen zitten die hem kunnen vervangen (en nog 15 miljoen die vinden dat ze het beter weten en kunnen) . Maar bij een individuele sporter werkt dit toch anders. Wanneer deze op dag des oordeels niet in topvorm is, is er niemand die hem vervangt. Je wint of je verliest.

Zo ook bij zwemmen. Niet in topvorm betekent geen winnaar. En zoals ik de meeste zwemtoppers ken, wil iedereen winnen. Bij voetbal heb ik daar wel eens mijn vraagtekens bij. Je hebt zoveel mogelijkheden om de schuld aan een ander te geven, dat je de fout nooit bij jezelf hoeft te zoeken. Ik vind dat elke sporter die zich op het hoogste niveau beweegt, er alles aan moet doen om het uiterste uit zichzelf te halen. Als dit al teveel gevraagd is, ontbreekt de mentaliteit om ooit een echte topsporter te worden. 

Dinsdag 20 juni 2006  

Een Robbertje Bartol

Het kan raar lopen. Zoals Rob al beschreef kennen wij elkaar al jaren. Vroeger in de oude Wisselslag in Breda waar het allemaal begonnen is voor mij. Als een van de weinige niet leden van mijn toenmalige zwemclub zat hij bij ons in de kleedkamer (of de andere gebruikers niet durfden weet ik nog steeds niet). Menig gesprek hebben wij daar gevoerd over van alles en nog wat. Maar nooit wist ik dat hij bij Omroep Brabant werkte.

Jaren later, stom toevallig, stond hij daar op dat beruchte feestje, in de nazomer van 2000, in het Dorint Hotel met een koptelefoon op zijn hoofd en een microfoon van zijn werkgever in zijn hand. Ik vroeg stomverbaasd wat hij hier deed. Na kort uitgelegd te hebben dat dit al jaren zijn beroep was volgde er een kort interview en vervolgde we beiden onze weg in het feestgedruis. Vele malen kwam ik hem nog tegen in de klotsbak in Eindhoven. En menig interview volgde nog voordat ik besloot te stoppen met zwemmen.

Nu, 2 jaar na dato, krijg ik nog steeds de vraag of ik het niet mis. Het antwoord daarop is steevast nee. Ik denk dat ik voor mezelf de juiste keuze gemaakt heb. Voor mijn gevoel had ik er alles aan gedaan, en mijn progressie vond ik niet meer opwegen tegen de tijd die ik erin stak. Natuurlijk beslis je dit niet zomaar van de een op de andere dag. Ik had me aan het begin van dat jaar al voorgenomen er nog eenmaal alles voor opzij te zetten. Echt alles uit de kast. Helaas kwam er op het moment supreme niet datgene waarop ik gehoopt had, een dikke pr. Niet die 2 tiende van een seconde eraf die er op dat moment op de klok stonden. Op dat moment dacht ik, is dit nu alles waar ik het voor doe??? Na weken van nadenken, had ik alle voors en tegens tegen elkaar weggestreept en kwam ik tot de conclusie dat ik me niet meer voor de volle 100% in kon zetten. Mijn laatste officiele wedstrijd was de NK sprint. Ik werd zowaar nog 2e op de 50meter rugslag. Maar ik had mijn beslissing al gemaakt.

De sfeer in de ploeg was uitstekend, de condities die werden geboden bij PSV waren super, trainers, begeleiding en bestuur, niets op aan te merken. Nee, aan al deze dingen lag het niet. Mijn beslissing was gemaakt. Het plezier was er niet meer om 7 dagen in de week alles opzij te zetten voor je sport. Mijn beslissing kwam voor velen onverwacht. Maar nu denk ik, ik heb de juiste beslissing gemaakt. Het zwemleven was super, maar ik heb ontdekt dat er ook, mocht je ooit stoppen met zwemmen, zeker nog een heel leuk leven op je staat te wachten. Met de meeste zwemmers heb ik nog steeds contact, en ik hoop dit ook te houden

Maandag 19 juni 2006 1e bijdrage Ralf Mertens 

Maandag 19 juni 2006 1e bijdrage Ralf Mertens 

Zoals velen volg ik het WK Voetbal in Duistland. Wat me het meest opvalt is
dat alles nieuws is, zolang het maar over het WK (en Oranje) gaat. De meest
onzinnige dingen wordt verslag van gedaan, zoals de foto van van Bommel die
zijn broek wisselt tijdens Nederland-Ivoorkust, tot het feit dat het hotel
van onze jongens geen airco heeft. En niet te vergeten; het WK Lingerie
(!!!) dat goed bekeken wordt tijdens de pauze of dat de Wuppen bijna
uitverkocht zijn. Waar maken we ons druk om!

Zoals bij elk belangrijk toernooi draait werkelijk alles om oranje. Je kunt
geen webpagina openen of er staat iets gemeld over het WK. Alles is en
blijft nieuws. Natuurlijk vind ik het leuk om te kijken, maar af en toe
loopt het de spuigaten uit.
Zelfs de vrije dagen van de spelers zijn geen
rustmoment meer.
Complete reportages over de vriendinnen van....Het is maar
waar je op zit te wachten.

Het is natuurlijk altijd leuk om een wedstrijd van Nederland live mee te
maken in het stadion. Maar voor diegene die nog kaartjes wil kopen voor het
WK, of voor een wedstrijd van Oranje...mag diep in de buidel tasten. 1800
euro voor een kaartje Nederland - Argentinie (we zijn al geplaatst en het
gaat alleen nog om plaats 1 0f 2 in de groep) blijkt heel normaal te zijn.
4000 hollandse guldens!!! voor 1 wedstrijd van 1.5 uur!?

Gelukkig houden we het in de zwemwereld normaal. Het laatste nieuws dat Inge
Dekker overstapt van TWN naar NZE is het meest opzienbarende nieuws van de
laatste tijd.
Een lastige maar toch zeer begrijpelijke keuze. Met het oog op de Olympische
Spelen over 2 jaar kan er nu nog zorgeloos overgestapt worden van trainer.
Volgen er nog meer opzienbarende berichten in de toekomst?? Zwemmers die
geen stap buiten het hotel kunnen doen zonder lastig gevallen te worden door
fotografen?? Meer publiciteit mag altijd, maar persoonljik hoop ik dat we
het 'normaal' kunnen houden.

Laatst aangepast ( zondag, 25 juni 2006 17:01 )

Your are currently browsing this site with Internet Explorer 6 (IE6).

Your current web browser must be updated to version 7 of Internet Explorer (IE7) to take advantage of all of template's capabilities.

Why should I upgrade to Internet Explorer 7? Microsoft has redesigned Internet Explorer from the ground up, with better security, new capabilities, and a whole new interface. Many changes resulted from the feedback of millions of users who tested prerelease versions of the new browser. The most compelling reason to upgrade is the improved security. The Internet of today is not the Internet of five years ago. There are dangers that simply didn't exist back in 2001, when Internet Explorer 6 was released to the world. Internet Explorer 7 makes surfing the web fundamentally safer by offering greater protection against viruses, spyware, and other online risks.

Get free downloads for Internet Explorer 7, including recommended updates as they become available. To download Internet Explorer 7 in the language of your choice, please visit the Internet Explorer 7 worldwide page.